Her finder du værktøjer integreret i projektet til at understøtte udviklingen af PLC som en strategisk udviklingsenhed på skolen.
Designskabelon
Med designskabelonen kan du analysere jeres PLC og systematisk beslutte udviklingstiltag for det lokale pædagogiske læringscenter. Designskabelonen er udviklet med et særligt fokus på bekendtgørelsen for PLC og retning, rammer og roller for et PLC.
Milepæle i designskabelonen
Milepæle giver dig mulighed for at evaluere, hvor i processen det pædagogiske læringscenter er i forhold til besluttede udviklingstiltag.
Opmærksomhedspunkter
Opmærksomhedspunkter giver dig mulighed for at overveje forskellige særligt organisatoriske forhold om dit lokale PLC. Måske får du øje på hjørner i dit PLC, som du tidligere har været blind for. Opmærksomhedspunkter kan efterfølgende kvalificere det videre arbejde med designskabelonen.
Overblik over indsatser
Her finder I et værktøjer til at få overblik over indsatser tilknyttet PLC. I vurderer den enkelte indsats i forhold til, hvor ressourcekrævende indsatser er i relation til ressourceforbruget.
Koordinering af indsatser
Her finder I et værktøjer til at koordinerer indsatser tilknyttet PLC. Værktøjet er inspireret af Munkevængets Skole i Kolding Kommune.
Overblik over opgaver for PLC-teamet
Her finder I et værktøjer til at få overblik over opgaver for alle og individuelle vejledere og ressourcepersoner tilknyttet PLC. Oversigten er ikke udtømmende - der er gjort plads til lokale tilføjelser.
Fif til PLC og vejledningsmateriale
Her finder opmærksomhedspunkter i forhold til opgaver i PLC i løbet af et skoleår og inspirationsmateriale fra BUVM.
Årsplan i PLC
Her finder du eksempler på forskellige udgaver af årsplaner til PLC med forskellige fokusområder. Årsplanerne har forskellige fokusområder. Du finder en årsplan, der særlig har fokus på elevernes læselyst. Du finder en årsplan, der har fokus på projektopgaven og en synkronisering med vigtige begivenheder nationalt og internationalt.
Her finder du værktøjer til at understøtte udviklingen af PLC som vejledningsressource.
Vejledningens positioner
Oversigten, Vejledningens positioner, er inspireret af Ole Løw. Du får mulighed for med oversigten at udfylde, hvilke tiltag der foregår i dit PLC og få overblik over vejledningens position.
Vejledningens faser
Vejledning forløber i følge Kjell Skogen i forskellige faser. Oversigten, Vejledningens faser, giver et overblik over, hvilke faser i vejledningen PLC kan være særlig aktiv.
Her finder du værktøjer til at understøtte udviklingen af PLC som vejledningsressource.
Vejledningens positioner
Oversigten, Vejledningens positioner, er inspireret af Ole Løw. Du får mulighed for med oversigten at udfylde, hvilke tiltag der foregår i dit PLC og få overblik over vejledningens position.
Vejledningens faser
Vejledning forløber i følge Kjell Skogen i forskellige faser. Oversigten, Vejledningens faser, giver et overblik over, hvilke faser i vejledningen PLC kan være særlig aktiv.
Her finder du værktøjer til at understøtte udviklingen af PLC som et fysisk rum, der smelter sammen med det organisatoriske arbejde, der også knytter sig til PLC.
Link til padlet, hvor du finder endnu flere værktøjer til et udvikle og evaluere det fysiske og digitale læringsmiljø i PLC. Du kan også kommentere på værktøjerne og bidrage med endnu flere værktøjer, som du måske selv har udviklet eller ladet dig inspirere af fra andre:
kortlink.dk/2fgua
Her finder du en spørgeguide udarbejdet af UCL´s konsulenter med inspireret af Karl Tomms spørgetyper. Anvendes fx i vejledningssituationer og didaktiske samtaler.